Sygdomsangst

Hvad er sygdomsangst?

Sygdomsangst eller helbredsangst er en lidelse, hvor du er plaget af angst for sygdomme og for at fejle noget alvorligt. Der er ofte en overdreven opmærksomhed på kropslige symptomer og kropslige fornemmelser, som med baggrund i angsten tolkes som farlige. Normale kropslige fænomener tolkes som bevis på alvorligt livstruende sygdomme som fx kræft, hjertelidelse, sklerose eller en hjernesvulst.

Hvis du vender din opmærksomhed mod et bestemt sted på kroppen, så vil du efter lidt tid kunne mærke noget. Ikke fordi der er noget galt, men simpelthen fordi, at fornemmelsen på en given kropsdel ændrer sig i det øjeblik, du fokuserer din opmærksomhed mod den. Hvis du så gør det flere gange om dagen, vil du gentagne gange mærke noget. Hvis dit angstniveau ligger højt, vil denne tilbagevendende ”tjekke-adfærd” få dig til at blive rigtig bange, da du opfatter det som bevis på en livstruende sygdom. Samtidig indebærer selve angsten også en del kropslige symptomer – fx prikkende fornemmelser i hænder og fødder, trykken for brystet, svimmelhed, spændinger – og disse symptomer giver yderligere næring til bekymringer om sygdom.

Hvis du lider af sygdomsangst, er det meget klassisk at dine bekymringer for kropslige symptomer får dig til at læse om det på internettet. På nettet findes der rigtig meget information om sygdomme og diverse lidelser. Når du læser om disse med et højt angstniveau, er det svært at sortere i den læste information. Du har dermed ikke et ”filter”. De værst tænkelige sygdomme beskrevet, bliver pludselig til din virkelighed. Derfor er adfærden med at læse på internettet i høj grad med til at vedligeholde angsten. Mange med sygdomsangst bestiller også tid hos lægen eller en speciallæge til undersøgelse. Lægens forsikring om, at du ikke fejler den pågældende sygdom giver kortvarigt en lettelse i angsten, men det er desværre kun kortvarigt. Når du lider af sygdomsangst kan du kun forbigående acceptere forsikring om, at du ikke fejler noget. Når du så igen mærker kropslige symptomer eller læser og hører om sygdomme, så starter det hele forfra, og en ond spiral er sat i gang. Sygdomsangst kan være meget plagsomt og forstyrrende for din livskvalitet.

• Angst for sygdomme
  • Overdreven opmærksomhed på kropslige symptomer
  • Overfortolkning af kropslige fornemmelser
  • Bekymringer om sygdom
  • Overdreven tjekke-adfærd (såsom at læse om sygdom på internettet)
  • Forsikringssøgende adfærd

Behandling

I behandlingen vil der være fokus på psykoedukation, dvs. læren om hvordan sygdomsangst opstår, og hvad der er med til at mindske samt hvad der er med til at forstærke angsten. Vi vil sammen udfordre dine katastrofetanker samt lave små øvelser, som kan underbygge de alternative tanker.

Foruden at kigge på indholdet af dine katastrofetanker, vil du også få redskaber til i højere grad at kunne tage afstand til dine tanker. Samtidig er det rigtig vigtigt at få afdækket, hvilken adfærd du har, som er med til at vedligeholde din angst. Det gøres selvfølgelig dit tempo.

Ved sygdomsangst er angsten for døden ofte et centralt tema, og vi vil derfor tale om dette eksistentielle vilkår; såkaldt eksistentiel terapi. Hvis du selv eller nogle af dine nærmeste har oplevet alvorlig sygdom på et tidspunkt, vil der selvfølgelig også tages højde for samtaler om det i terapien.

Venlig hilsen

Psykolog Louise Jensen