Hvorfor bliver nogle mennesker vinterdeprimerede? og kan man gøre noget ved det?

Vinterdepression. Jeg har modtaget et interessant spørgsmål, som jeg vil give nogle svar på.

Første del af spørgsmålet: Hvorfor bliver nogle mennesker vinterdeprimerede?

Vinterdepression udløses af for lidt lys. Den neurologiske forklaring er, at hormonet melatonin antages at spille en rolle. Dette hormon omtales ofte som “søvnhormonet”. Når det er mørkt udenfor og vi har færre timer med dagslys begynder vores hjerner at producere mere melatonin. Dette kan gøre os mere trætte og påvirke vores døgnrytme. Hos nogle i et sådant omfang, at de sover meget mere om vinteren end resten af året. Mange med vinterdepressioner oplever også en øget sult og spiser væsentligt mere end i sommerhalvåret. Det manglende lys påvirker også dannelsen af hormonet serotonin. Der er stor sammenhæng mellem serotoninmangel og depression.

Anden del af spørgsmålet: Kan man gøre noget ved det? 

Ja, der er heldigvis en del du selv kan gøre, hvis du lider af vinterdepression. Det er vigtigt at få så meget lys som overhovedet muligt.

Få rigeligt med lys: Kom så vidt muligt udenfor i de timer, hvor der er dagslys om vinteren, også selvom vejret et gråt og trist. Din hjerne får lys alligevel, som den ikke på samme måde får naturligt indendøre. “Ja, men jeg er på arbejde i alle de timer, hvor det er dagslys”, kunne du få måske indvende. Overvej om det er muligt at du kan spise din frokost udenfor og sørg for at komme ud i de pauser, du har i løbet af dagen, selvom det måske kun er 5 minutter. Det betyder noget for din hjerne.

Det naturlige dagslys er med til at stabilisere din døgnrytme, hvilket giver dig mere energi og får dit niveau af serotonin i hjernen til at stige. Hvis du eksempelvis arbejder på et kontor har du så en arbejdsplads ved et vindue med et godt lysindfald? Hvis nej, så undersøg dine muligheder for en anden placering.  Nogle med vinterdepressioner oplever gavn af en lysterapilampe. Sådanne lamper har et langt kraftigere lys end almindelige lamper, som skulle virke godt ved vinterdepression.

Arbejd med dine tanker: Ved vinterdepressioner arbejder vi sammen om at få en forståelse for dine depressive tanker. Dine tanker påvirker nemlig, hvordan du føler og dermed også hvordan du handler. Vi skal give dig nogle hensigtsmæssige handlemuligheder med fokus på, hvordan du opnår den bedst mulige velvære gennem vinteren.

Nu sidder du måske tilbage med spørgsmålet: Er jeg vinterdeprimeret eller er jeg bare træt? Rigtig mange mennesker kan genkende følelsen af nedsat energi og et påvirket humør, når lyset udenfor bliver mere sparsomt. Dette kan man godt genkende uden at have en egentlig vinterdepression. Der er mange forskellige grader af vinterdepression eller vintertristhed/eller træthed. Uanset om du selv vil betegne dig som, at du blot er træt eller hvis du er voldsomt påvirket af et negativt humør, så giver det mening af arbejde på at få mere energi.

Læs om andre årsager til at gå til psykolog:

https://psykologlouisejensen.dk/aarsager-til-at-gaa-til-psykolog/

 

Billedresultat for vinterdepression

https://depressionsforeningen.dk